درباره من
  سید محمد امین موسوی ، وکیل پایه یک دادگستری ، دانشجوی دکترای حقوق بین الملل عمومی ، پژوهشگر و نویسنده ادامه مطلب

آخرین مطالب سایت
ظهور امام عصر و عقل دینی
دعوت یمانی 1396/08/28
بیایید فقیر شویم
تألیفات داستانی 1396/08/28
کتاب داستان بازگشت چوپان دروغگو
تألیفات داستانی 1394/10/11
حق بشر در جعل حقوق بشر
فلسفه حقوق 1395/08/11
اتانازی و حقوق بشر
حقوق بین الملل 1395/01/16
نسبیت حقوق بین الملل
حقوق بین الملل 1395/01/10
رابطه فلسفه حقوق با حقوق
فلسفه حقوق 1395/01/13

پربازدیدترین مطالب
کتاب داستان بازگشت چوپان دروغگو
تألیفات داستانی 1394/10/11
اتانازی و حقوق بشر
حقوق بین الملل 1395/01/16
رابطه فلسفه حقوق با حقوق
فلسفه حقوق 1395/01/13
حق بشر در جعل حقوق بشر
مقاله «حق بشر در جعل حقوق بشر»، بررسی توصیفی وضعیت حقوق بشر در جامعه غرب می باشد. اینکه چگونه مفهوم حقوق بشر به مثابه حقوق طبیعی به حقوق بشر به مثابه حقوق تحققی، پا به پای استحاله اخلاق اجتماعی از مطلق انگاری به نسبی انگاری، تغییر یافته است. این مقاله رویکردی توصیفی و فلسفه حقوقی به مفهوم حقوق بشر از زمانی که به عنوان حقوق مقدس و فرا اعتباری تا امروز به عنوان حقوق تحققی و تعیینی قلمداد می شود دارد.
  • تاریخ به روز رسانی : 1395/08/11

بخشی از مقاله:

 

محتوای حقوق امروز جوامع غربی با عبور از حقوق طبیعی و پیوند با حقوق تحققی، محتوایی پویا و منطبق با فهم زمانه شده است. فهم زمانه ای که در روزگار فرو ریختن سلطه فئودال های نجیب زاده و کلیسا حامی آن؛ حقوق طبیعی را در باوری مقدس و فرا اعتباری و فرا زمانی و قائم بر طبیعت انسان و البته در برابر قرائت مسیحی آن، می شناخت و فریاد از حقوق مقدس طبیعی در اعلامیه های انقلابی می زد. فهم زمانه ای که دیری نپایید؛ امر مقدس در اندیشه اش فرو ریزد و عرفی شود و در فرآیند اسطوره زدایی رنگ قرار داد و توافق به خود گیرد. بطوریکه امروز از حقوق مقدس خبری نیست و سخن از حقوق مشخص است. بی شک استحاله اخلاق مطلق به اخلاق نسبی و سیر تحولات فکری غرب، فهم زمانه را تغییر داده و در جهت تحقق عدالت زمانه، حقوقی را آرام آرام اعتبار کرده است؛ که در راستای اندیشه جدید می باشد که تنها حق مقدس و طبیعی بشر را، خواست عرفی جمعی آن می شناسد. براستی آیا تعریف حقوق در این فضا با تعریف حقوق در آن دوران یکی است؟ و در نظر غرب امروز این حقوق طبیعی، همان حقوق طبیعی است؟ یا آنچه امروز  به عنوان حقوق طبیعی شناخته می شود؛ جز اشتراک لفظی با مفهوم یونانی خود، اشتراکی دارد؟ چندی پیش شورای اِتیک یا اصول فرانسه به ریاست رئیس جمهور آن تشکیل شد و در آن بحث از این رفت که حق ازدواج همجنس باز ها را به رسمیت شناختیم؛ آیا به آنها حق گرفتن فرزند خوانده را هم بدهیم یا خیر؟

بنیان اخلاقی حقوق بشر امروز، سخن از اعطای حقوق می زند نه کشف و اعلام آن. مبنای این اعطا نیز، اعتبارات آگاهانه گروه های اجتماعی و خواست جعل چنین حقوقی است که در توافقات خود، هیچ خط قرمز و امر مقدسی را در تهدید و تحدید خود بر نمی تابد.

امروز غرب بر پایه نگاهی پوزیتویستی و فایده گرا و عمل گرا و نتیجه محور ایستاده است و اگر بر روی شیشه های مشروبات الکلی و سیگار و ... متقاضی را از استعمال آن بر حذر می دارد و پیامی به ظاهر اخلاقی در عدم استفاده آن می دهد؛ نه از باب هنجاری آن است؛ بلکه از منظر نتایجی است که استعمال آن بر فرد و جامعه بار می شود و برای دولت هزینه بردار است.

نتیجه اینکه حقوق بشر در جوامع امروز غرب از حقوق طبیعی، به خواسته ی بشر، به مثابه حق طبیعی اش استحاله گردیده و بنیان حقوق بشر از منشور مدافع حقوق طبیعی به منشوری مدافع خواسته و توافقات گروه های انسانی، تغییر یافته است و بیش هر چیز، امکان وجودی و جواز حقوقی هر فعل اخلاقی نسبی که سه خصیصه اعتباری، اجتماعی و تاریخی را داشته باشد؛ می دهد. لذا علی رغم اینکه هنوز متون اعلامی حقوق بشر، رنگ حقوق طبیعی و اخلاق مطلق گرایانه دارد؛ تفسیر امروز همین متن، جواز جعل حقوق منافی با اخلاق مطلق انگارانه و حتی عبور از برخی مفاهیم متن اعلامیه حقوق بشر را در باور عمومی می دهد. درست مانند تفسیر حقوق طبیعی یونانی که متاثر از شرایط تاریخی و اجتماعی آن، تفسیری آزادی خواهانه و ظلم ستیزانه شد؛ امروز نیز تفسیر حقوق بشر، تفسیری اباحی گرایانه است.

 

فایل پی دی اف مقاله: «حق بشر در  جعل حقوق بشر»


نظرات کاربران